Margret Koell
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Vita

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MARGRET KOELL
(Historical Harps)
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Margret Koell is one of the internationally leading figures in the field of the historical harp. She performs worldwide as a soloist, chamber musician and continuo player with various baroque ensembles and orchestras: As a regular harpist with Il Giardino Armonico and the Accademia Bizantina, and as a guest soloist with the Akademie für Alte Musik Berlin, B’Rock and Concerto Köln, among others. She has performed at the Salzburg Festival, Covent Garden, Theater an der Wien, the Opéra Garnier Paris, the Bavarian State Opera, La Scala Milan, the Elbphilharmonie Hamburg and the Pierre Boulez Saal Berlin. Since 1988, she has also been a member of the contemporary chamber music ensemble Knoedel and tours with them worldwide.

Her renowned chamber music partners include Luca Pianca, Dmitry Sinkovsky, Stefan Temmingh, Michele Pasotti, Benedikt Kristjánsson and Roberta Invernizzi. Margret Koell has taken part in numerous CD productions, radio recordings and tours, including with Cecilia Bartoli, Isabelle Faust, Sonia Prina and Roberta Invernizzi. She has released seven CDs of her own: Already her first recording “L’arpa di Partenope” with Neapolitan music from the 17th century was awarded the Diapason d’or. Her solo CD “Silent Dance” with works by Dowland and Purcell was longlisted for the German Record Critics’ Award in 2023. Her latest recording “Wondrous Machine” with her ensemble “Between the Strings”was released at the end of 2023 (Accent), featuring concerti by Handel and Scottish tunes.

One of her concert highlights was the inauguration of the Elbphilharmonie in Hamburg, where Margret Koell performed as a duo with countertenor Philippe Jaroussky. Her most recent engagements include performances with her ensemble at the Innsbruck Festival of Early Music, duos in the Pierre Boulez Saal Berlin with Benedikt Kristjánsson and with Stefan Temmingh, as well as recitals and tours in the UK, Spain, Germany, Colombia and Japan. In her concerts, Margret Koell regularly performs works by contemporary composers for historical harp, which she also commissions herself.

Margret Koell is the founder of Harfenlabor, an interdisciplinary platform for historical and contemporary performance practice on historical harps, which aims to stimulate critical discourse and provide impetus for new performative and interpretative approaches. With Harfenlabor, she has been organising the Harfenbiennale Innsbruck since 2021.

“An infinite delicacy of touch”  –  DIAPASON
“Margret Koell is one of today’s foremost historical harp exponents.”  –  GRAMOPHONE
“Sense of style and virtuosity (…) a truly exceptional artist”  –  FONO FORUM

MARGRET KOELL
(Historische Harfen)
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Margret Koell ist eine der international führenden Vertreter*innen auf dem Gebiet der historischen Harfe. Sie tritt weltweit als Solistin, Kammermusikerin und Continuospielerin mit verschiedenen Barockensembles und Orchestern auf: Als feste Harfenistin mit Il Giardino Armonico und der Accademia Bizantina, als Gastsolistin u.a. mit der Akademie für Alte Musik Berlin, B‘Rock oder Concerto Köln. Sie gastierte bei den Salzburger Festspielen, am Covent Garden, Theater an der Wien, an der Opéra Garnier Paris, der Bayerischen Staatsoper, der Mailänder Scala, in der Elbphilharmonie Hamburg und im Pierre Boulez Saal Berlin. Zudem ist sie seit 1988 Mitglied des zeitgenössischen Kammermusik-Ensembles Die Knödel und tourt mit ihnen weltweit.

Ihre renommierten Kammermusikpartner*innen sind Luca Pianca, Dmitry Sinkovsky, Stefan Temmingh, Michele Pasotti, Benedikt Kristjánsson und Roberta Invernizzi. Margret Koell hat an zahlreichen CD-Produktionen, Rundfunkaufnahmen und Tourneen teilgenommen, u.a. mit Cecilia Bartoli, Isabelle Faust, Sonia Prina oder Roberta Invernizzi. Sie hat sieben eigene CDs veröffentlicht: Bereits ihre erste Aufnahme „L’arpa di Partenope” mit neapolitanischer Musik des 17. Jahrhunderts wurde mit dem Diapason d’or ausgezeichnet. Ihre Solo-CD „Silent Dance“ mit Werken von Dowland und Purcell wurde 2023 auf die Longlist des Preises der Deutschen Schallplattenkritik gewählt. Ihre neueste Einspielung „Wondrous Machine“ (Accent) mit Concerti von Händel und schottischen Tunes, begleitet von ihrem Ensemble „Between the Strings“, erschien Ende 2023.

Einer ihrer Konzerthöhepunkte war die Eröffnung der Elbphilharmonie in Hamburg, wo Margret Koell im Duo mit Countertenor Philippe Jaroussky auftrat. Zu ihren jüngsten Engagements zählen Auftritte mit ihrem Ensemble bei den Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Duos im Pierre-Boulez-Saal Berlin mit Benedikt Kristjánsson und mit Stefan Temmingh, sowie Rezitals und Tourneen in Großbritannien, Spanien, Deutschland, Kolumbien und Japan. In ihren Konzerten spielt Margret Koell regelmäßig Werke zeitgenössischer Komponist*innen für historische Harfe, die sie auch selbst in Auftrag gibt.

Margret Koell ist Gründerin von Harfenlabor, einer interdisziplinären Plattform für historische und zeitgenössische Aufführungspraxis auf historischen Harfen, die Anstöße zum kritischen Diskurs geben und Impulsgeber für neue performative und interpretative Ansätze sein soll. Seit 2021 veranstaltet sie mit Harfenlabor die Harfenbiennale Innsbruck.

„Unendliche Feinheit im Anschlag“  –  Diapason 
 „Stilsicherheit und Virtuosität (….) eine Ausnahmekünstlerin“  –  Fono Forum
 „Margret Koell gehört zu den führenden Vertretern unserer Zeit im Bereich der historischen Harfe“   –  Gramophone